3 minuten

Retail

Kim_500x500.jpg

Kim Fontein

4 jan. 2022 15:11

NIEUWE RETAILTRENDS IN 2022, BEN JIJ ER KLAAR VOOR? 

Retail is de sector waar de meeste veranderingen in plaatsvinden. Door grote concurrenten, zoals online shoppen, maar ook door maatschappelijke ontwikkelingen, zoals technologische verbeteringen, is verandering noodzakelijk. Het is van belang om up-to-date te blijven en mee te gaan met de nieuwste retail trends. Of beter nog: de trends voor zijn! Maar wat zijn deze trends in 2022 en hoe kan jij ze gebruiken om jouw winkel naar de toekomst te brengen? 

icon-light-bulb.svg
Licht
icon-speaker.svg
Geluid
icon-eye.svg
Beeld
Winkelen vanaf de bank 

Ons eigen huisje is toch wel fijn, dat hebben we ondertussen wel gemerkt. Dus waarom zou je nog van je bank opstaan als je ook online kunt vinden wat je wilt? De verandering van fysiek winkelen naar online shoppen is natuurlijk niets nieuws. Maar het lijkt er wel op dat in 2022 online winkelen nog prominenter gaat worden. Slecht nieuws voor de retailers met fysieke winkels. Maar er zijn gelukkig ook trends die juist goed nieuws zijn! Je kan namelijk een hoop voordelen van het online shoppen ook in je fysieke winkelomgeving implementeren. 

Beleving tijdens het shoppen 

Al dat thuis zitten, dat zorgt ervoor dat je niks meer te vertellen hebt op den duur. En zoals je misschien wel weet, houden mensen wel van dingen meemaken. Daarom gaat winkelen steeds minder om alleen de producten, maar ook steeds meer om de beleving eromheen. Hoe persoonlijker, hoe beter. Even de stad in duiken is verleden tijd, als men gaat blijft men langer hangen. En ’s avonds komt men thuis met een tof verhaal over wat ze die dag meegemaakt hebben: jouw winkel! 

AR en VR om jouw winkelbeleving te versterken 

Maar hoe zorg je dat jouw winkel zo’n vette experience wordt? Door gebruik te maken van de nieuwste technieken kan dat redelijk simpel! Technologieën zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) helpen je om de winkelervaring te verbeteren en een echte beleving toe te voegen. Met je eigen smartphone camera kan je bijvoorbeeld al meteen zien hoe je nieuwe meubels er thuis uit zien. Past die kleur wel met de gordijnen? Je weet meteen het antwoord! Of je kan zonder passen al zien hoe een bepaald shirt je staat door gebruik te maken van slimme spiegels. De mogelijkheden van VR en AR zijn eindeloos, en zorgen gegarandeerd voor een goed verhaal! 

Digital signage neemt een belangrijkere rol in 

Je kan er ook voor kiezen om gebruik te maken van interactieve schermen. Deze schermen zijn interactief door het gebruik van sensoren en beacons. Hierdoor kan bijvoorbeeld productinformatie worden getoond op het moment dat jij een product oppakt. Een ander belangrijk voordeel is dat je met digital signage het gemak van online shoppen naar je winkel haalt. Alle informatie kan immers zo gevonden worden! Zeker aangezien we zo gewend zijn onze informatie van een scherm af te lezen, dus om dit in de winkel toe te passen, zorgt voor het gemak van online shoppen op jouw offline locatie.  

OP ZOEK NAAR DE RETAILTREND DIE BIJ JOU PAST? 

Wil jij de koopbehoefte van jouw klant ook triggeren door gebruik te maken van diverse technieken, zoals digital signage? Leuk! Wij denken graag mee in welke technieken het beste aansluiten bij jouw doelen en behoeften. Neem vrijblijvend contact op!