Museau en beleving - leven & beleving in de brouwerij!

Musea & beleving

Langzaam loop je binnen… Door de rook zie je weinig, ergens in de hoek brand een kleine fakkel. Je ruikt de geur van rottend hout, de zilte zeelucht en kruidnagel. Om je heen hoor je de golven klotsen tegen de versleten romp van het schip, het gekraak van de balken, boven je hoofd krijsen zeemeeuwen en schreeuwen zware mannenstemmen bevelen. Langzaam wordt de verlichting meer helder en zie je waar je bent: je bent in de kajuit van een een VOC-schip

 

Breng musea tot leven

In plaats van rondwandelen en passief kijken zullen musea dé plek worden waar je dingen meemaakt, leert en ervaart.
Wereldwijd neemt het museumbezoek toe. In Nederland groeit het spectaculair. Deze stijging heeft te maken met een veranderende opvatting over de functie en taken van musea. Recent heropende musea laten dat het beste zien: het draait bij vernieuwde musea niet meer om de expositie van museumobjecten. Beleving is het sleutelwoord.
Succesvolle, vernieuwde musea lijken minder en minder op het traditionele museum. Geen rustige zalen met af en toe een object, vitrine of schilderij meer: het gaat om de context, het verhaal van deze items.
Vernieuwde musea doen het goed in hun eerste jaar. Een nieuw of vernieuwd gebouw trekt vele nieuwsgierigen en dat zorgt voor flink wat entree-inkomsten.

 

Visie van Livingprojects

musea beleving

Musea en beleving – leven & beleving in de brouwerij!

Musea & beleving

Langzaam loop je binnen… Door de rook zie je weinig, ergens in de hoek brand een kleine fakkel. Je ruikt de geur van rottend hout, de zilte zeelucht en kruidnagel. Om je heen hoor je de golven klotsen tegen de versleten romp van het schip, het gekraak van de balken, boven je hoofd krijsen zeemeeuwen en schreeuwen zware mannenstemmen bevelen. Langzaam wordt de verlichting meer helder en zie je waar je bent: je bent in de kajuit van een een VOC-schip.

Breng musea tot leven

In plaats van rondwandelen en passief kijken zullen musea dé plek worden waar je dingen meemaakt, leert en ervaart.
Wereldwijd neemt het museumbezoek toe. In Nederland groeit het spectaculair. Deze stijging heeft te maken met een veranderende opvatting over de functie en taken van musea. Recent heropende musea laten dat het beste zien: het draait bij vernieuwde musea niet meer om de expositie van museumobjecten. Beleving is het sleutelwoord.
Succesvolle, vernieuwde musea lijken minder en minder op het traditionele museum. Geen rustige zalen met af en toe een object, vitrine of schilderij meer: het gaat om de context, het verhaal van deze items.
Vernieuwde musea doen het goed in hun eerste jaar. Een nieuw of vernieuwd gebouw trekt vele nieuwsgierigen en dat zorgt voor flink wat entree-inkomsten.

Visie van Romar

De toekomst: het museum als ervaring.
Een museum zal een collage van ervaringen worden. Het ene moment laat je je meeslepen in het verhaal en het andere moment waan je je compleet in een andere wereld.
Livingprojects vertelt puntsgewijs de meest belangrijke elementen voor nieuwe musea:

  • Een transitiemoment is belangrijk. Zo’n moment helpt om van je eigen wereld in de gecreëerde wereld te stappen. Het is belangrijk dat daar aandacht aan besteed wordt.
  • Voor musea is het belangrijk om naast een gevormde ervaring die alle zintuigen prikkelt ook informatieve elementen mee te geven. Als je wilt dat het museum een leerfunctie heeft, dan helpen getallen en feiten daar bij.
  • Creëer een sociale ervaring. Als mensen hun ideeën kunnen vertellen en gedachten kunnen uitwisselen versnelt dat het leren.
  • Mensen houden van verhalen. Door storytelling laat je mensen het beleven.

En, last but not least:

  • Maak het persoonlijk. Laat de beleving aansluiten bij de realiteit en belevingswereld van de bezoeker.

 

“A museum is a place where one should lose one’s head.” – Renzo Piano (Italiaans architect en industrieel ontwerper)

 

- Annemieke Casteele, Sales & Inspirator Experience