Een indrukwekkende fanbeleving voor ISU WK Shorttrack

For Live en Livingprojects slaan de handen ineen

Afgelopen 5, 6 en 7 maart vond het ISU WK Shorttrack in Dordrecht plaats. Een sportevenement dat, op de Olympische Spelen na, de grootste is in zijn soort. Hoewel de allerbeste shorttrackers dit jaar wegens COVID-19 zonder publiek moesten strijden, bleef een spectaculaire beleving voor de fans thuis niet uit. Daarvoor leverde For Live in samenwerking met Livingprojects 64 Philips ArenaVision armaturen als onderdeel van de show- en functionele wedstrijdverlichting. 

In opdracht van TIG Sports, leverde For Live met de Philips ArenaVision een hoogwaardige lichtoplossing voor het WK Shorttrack. Aan die levering ging een samenwerking met Livingprojects vooraf. Livingprojects is onder andere distributeur van diverse merken uit het Signify (voormalig Philips Lighting) portfolio, zoals Vari-Lite, Strand en Philips ArenaVision.

Ontwikkeld voor elke sport

Michael Sebregts, eigenaar van Livingprojects, legt uit waarom het Philips ArenaVision LED-schijnwerpersysteem een perfecte oplossing bleek voor het WK Shorttrack: “Deze schijnwerpers zijn speciaal ontworpen voor sportlocaties en kenmerken zich door een uitstekende lichtkwaliteit. Bovendien zijn ze in overeenstemming met de nieuwste internationale standaarden voor tv-uitzendingen voor elke sporttak. De schijnwerpers zijn bijvoorbeeld flicker-free en beschikken over HD- en super slowmotion. Een belangrijke vereiste, aangezien fans de finals van het shorttrackevenement live konden volgen op NOS.”

Een tourversie van de ArenaVision

For Live nam 75 ArenaVision schijnwerpers af en bouwde deze om tot een tourversie voor het WK Shorttrack. Ruud van For Live vertelt: “We ontwikkelden speciale custom-made tourbeugels. De tourbeugels zijn onder andere voorzien van een tourvriendelijk instel mechanisme en beschikken over een truss ophangsysteem.”

Een spectaculaire fanbeleving

De ArenaVision schijnwerpers leveren een maximale lichtopbrengst en dat is niet alleen fijn voor de shorttrackers in de wedstrijd, maar ook voor de fans thuis. Met wel 2000 lux vormt het geheel een egaal plaatje over de ijsvloer en dat verhoogt het plezier voor alle sporters op het ijs. Door de hoge CRI-waarde vormt de belichting ook een natuurlijk plaatje op TV en wordt de fanbeleving gemaximaliseerd. Een plaatje waarover, volgens Harold Verhaaf van TIG Sports, ook de NOS zeer te spreken was. En die lichtbeleving gaan we, als het aan Livingprojects en For Live ligt, nog op heel wat meer sport- en entertainmentevenementen ervaren.

Succesvol samenwerken

Het succes van dit soort projecten is volgens Michael van Livingprojects niet alleen te danken aan puur de levering van een lichtoplossing. “Om succesvol te zijn, moet je echt naast je klant gaan zitten. Dat betekent veel meer dan alleen maar innovaties naar de markt brengen. We leveren niet zomaar apparatuur, we kijken naar wat nodig is om de klant succesvol te maken. Het juiste product voor het juiste doel, plus innovatieve diensten die nodig zijn om de klant te laten groeien. Denk hierbij aan financiële oplossingen, garanties en extra services die we bieden. Maar ook het bouwen van een maatwerk product, zoals For Live met de tourbeugels heeft gedaan.”