2 min leestijd

Inspiring cities, Marketing

Laura.jpg

Laura Slaa

7 sep. 2021 08:51

Zo speel jij in op de verschillende bezoekdoelen van de bezoekers in jouw stad

 

Je kan er inmiddels bijna niet meer omheen, alles draait steeds meer om beleving. Daarbij vliegen termen als visitor engagement, customer journey en visitor experience je om de oren. Voordat je met deze termen aan de slag gaat is het van belang dat jij jouw bewoners of bezoekers door en door kent. Als gemeente is het daarin een must om je inwoners en bezoekers te leren kennen. Wat is het bezoekdoel van een individu? En nog belangrijker: hoe speel je hierop in om uiteindelijk een op en top visitor experience neer te zetten?

 

icon-eye.svg
Beeld
icon-light-bulb.svg
Licht
icon-speaker.svg
Geluid

 

1. De praktische ‘’moetjes’’

De ‘’moetjes’’ zijn zaken waarvoor iemand gericht naar een stad, dorp of specifieke locatie gaat. Dit kunnen bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen zijn (als deze al niet online worden gedaan), maar ook een kappersbezoekje, een nieuw paar onderbroeken, een nieuwe verfroller tijdens een verbouwing of een doktersafspraak. De beleving van deze man or woman on a mission zit hem vooral in praktische dingen, zoals de bewegwijzering naar een winkel en parkeren op de parkeerplaats. Dit zijn tegelijk ook zaken waar je misschien niet per se gelijk in techniek denkt. Toch is hier de beleving ook op te schalen door middel van technieken in licht, beeld, geluid en sensoriek.

 

Een simpel, maar al bijna niet meer weg te denken voorbeeld: muziek. Het geluid dat al door de winkelstraat en op de parkeerplaats klinkt, brengen een bezoeker -misschien onbewust- al in een gemoedelijke sfeer. Dan heb je ook nog licht en sensortechieken: hiermee is veel te bereiken, zeker in de donkere maanden in ons koude kikkerlandje. Met sensoriek en slimme ledverlichting kan er op bijvoorbeeld de parkeerplaats duidelijk aangegeven worden waar nog plekken vrij zijn. Het licht kan een specifieke kleur aannemen of feller worden wanneer iemand passeert. Of juist minder fel zodra de straat leeg is. Daarnaast kan je ook denken aan oversteekplaatsen: met sensors kan de verlichting bij een zebrapad reageren op voorbijgangers. Met deze voorbeelden zorg je voor een optimale visitor experience in veiligheid, doorstroom en sfeer!

 

led gevel holland casino Venlo
 

 

2. De gezelligheidsdieren

Deze categorie gaat over de ware shopaholics, de feestgangers, de bourgondiërs, maar ook de dagjesmensen. Het zijn de mensen die vrijwillig de stad in gaan voor zowel commerciële als niet commerciële redenen. Ze brengen meer tijd door op de straten en in de winkels en zijn niet altijd specifiek op zoek naar een bepaalde shop, restaurant of product. Voor deze mensen is het vooral belangrijk om een prettige openbare ruimte te creëren. Deze mensen blijven vaak wat langer hangen of ontmoeten anderen op openbare plekken. Een prettige sfeer is dus belangrijk in de omgeving. Hier komen technieken in licht, beeld, geluid, geur en aansturing goed van pas.

 

In de vorige categorie las je al over sensors. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos en kunnen ook zorgen voor extra sfeer op bepaalde momenten! Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde gekleurde verlichting op een specifieke dag of tijdstip. Dit kan ervoor zorgen dat er op ieder moment van de dag een passende sfeer wordt gecreëerd op openbare plekken. Daarnaast kan er gedacht worden aan het uitlichten van bepaalde karakteristieken van een plein of gebouw, zodat je al het moois wat de omgeving al te bieden heeft extra in de spotlight zet. Maar ook gobo-projects zie je steeds meer toegepast worden. Met gobo-projecties kun je figuren en afbeeldingen op de grond laten schijnen waarmee je emoties aanwakkert of een verhaal vertelt. Denk aan vrolijke bloemen of het gezicht van een belangrijk (historisch) figuur uit jouw gemeente. Hiermee schiet de sfeer en het aanzicht omhoog en wordt de omgeving aantrekkelijker om nog even te blijven hangen en mensen te ontmoeten.

  

led gevel

 

 
GEEF JOUW STAD OF GEMEENTE OOK EEN BOOST!

Wil jij jouw stad of gemeente ook een boost geven, maar weet je misschien nog niet zo goed waar je moet beginnen? Download onze gratis whitepaper en raak geïnspireerd in de mogelijkheden, of neem direct contact op!