2 minuten

Retail

Laura.jpg

Laura Slaa

13 sep. 2021 15:49

Wat is digital signage? En waarom heb jij het als retailer nodig?

Een voorbijganger verleiden je winkel binnen te stappen? Een klant stimuleren om in je winkel te kopen? Een fan creëren nog voor iemand weer je winkel uit gaat? Dat wil je! Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door gebruik te maken van digital signage. Ik leg je uit wat digital signage is en hoe je het in je winkel toe kan passen.

icon-eye.svg
Beeld
Wat is digital signage?

Wel zo handig om te weten voor je het gaat inzetten. Digital signage is digitale vorm van communicatie via een beeldscherm. In Nederland spreken we ook wel over narrowcasting. Beeldschermcommunicatie is ook een bekende term. En heel soms wordt zelfs electronic signage gebruikt. Veel namen waarmee we hetzelfde bedoelen!

Bij digital signage kan dynamische en zelfs interactieve content op allerlei soorten en maten beeldschermen worden getoond. En met allerlei soorten en maten worden ook écht allerlei soorten en maten bedoeld. Zo kan er bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt  van technieken zoals een LED wall, projecties, of interactieve beeldschermen.

Kortom: met digital signage creëer je een beleving door middel van een display. Je kan digital signage gebruiken voor het tonen van advertenties, maar ook om vermakende afbeeldingen en video’s te showen op de beeldschermen. De toepassingen zijn eindeloos. Van informeren naar entertainen: met digital signage kan alles!

Waarom digital signage in jouw winkel?

Dat is makkelijk! Digital signage is dé manier om de aandacht van klanten te grijpen en je sales te boosten! Het maakt het simpeler om de klant te verleiden je winkel in te komen, en uiteindelijk tot koop te overtuigen. Het gebruik van digital signage is een goede manier om de aandacht van een klant vast te houden om zo de klant dieper de winkelbeleving in te trekken. Natuurlijk, een vette poster of een mooie paspop trekt ook aandacht, maar helaas niet genoeg. In een digitale wereld zijn we gewend naar schermen te kijken, en daarom is het verstandig die digitale (online) beleving ook in jouw fysieke winkel toe te passen.

Daarbij komt dat beweging de meeste aandacht trekt. Op een display kun je dynamische content tonen die emoties oproept en activeert. Zo kun je prikkelende video’s tonen of acties communiceren. Via een mediaspeler of contentmanagementsysteem bepaal je eenvoudig zelf wat je op de schermen toont. Het voordeel? De content is altijd in beweging en daarmee jouw klant ook. Want als je het goed aanpakt, gaat jouw klant na het zien van de content over tot actie, koop en wordt je winkel beter onthouden.

Een essentieel touchpoint

Digital signage is een essentieel touchpoint binnen je customer journey. Dankzij de content die je via digital signage toont, kun je communiceren met de klant en tegelijkertijd je merk laden. Je kan bijvoorbeeld welkomstberichten tonen, maar ook de route van je winkel. Zelfs bladeren door een digitale catalogus kan, net zoals productadvies en productvergelijkingen. Scheelt weer uitleg geven! Wil je next level gaan? Dan kun je de content ook interactief maken, bijvoorbeeld met behulp van sensoren en beacons (een klein bluetooth apparaat dat draadloos kan communiceren met je smartphone). Wanneer een sensor of app een klant signaleert kan deze een signaal uitsturen en zorgen dat er content wordt getoond welke specifiek voor die klant (of doelgroep) is gemaakt. Met dezelfde technieken kan je interactieve productinformatie laten zien zodra iemand een product oppakt. Ook kun je de content aanpassen op basis van andere factoren, zoals de dag van het jaar of het weer buiten. Regent het? Dan laat jouw digital signage display vandaag alle aanbiedingen rondom jassen, paraplu’s of warme chocomelk zien.

De voordelen van digital signage op een rijtje
  • De uitgelezen kans om je doelgroep niet alleen te bereiken, maar ook echt te raken.
  • Maak impact dankzij een onvergetelijke klantbeleving.
  • Stimuleer verkoop dankzij rake content en passende acties op je digital signage displays.
  • Ontwikkel fans en binding met je merk dankzij prikkelende visuals, passend bij je merk.
  • Verbeter de communicatie en interactie met je klant.
  • Een ideale tool voor een goede routing door je winkel.
OP ZOEK NAAR DIGITAL SIGNAGE DIE BIJ JOU PAST?

Wil jij de koopbehoefte van jouw klant ook triggeren door gebruik te maken van digital signage? Leuk! Wij denken graag mee in welke technieken het beste aansluiten bij jouw doelen en behoeften. Neem vrijblijvend contact op!